Kävelyn historiaa

Alussa ihminen käveli paljain jaloin epätasaisella alustalla. Sivilisaation kynnyksellä ihminen sulki jalkansa kenkiin ja pinnat, joilla hän käveli, muuttuivat yhä kovemmiksi: betoni, asfaltti, laattalattiat jne. Kovuudesta on haittaa: kovat pinnat eivät suojaa jalan rakenteita kävelyn aiheuttamilta iskuilta jotka välittyvät koko kehon läpi.

40

Tiesitkö?

Jalkateriä on kolmea mallia:

41

Jalkaterän maahan osuva pinta-ala on pieni ja se joutuu tukemaan koko ihmisen kehoa, jossa raajojen, rangan ja nivelten asennot ja liikkeet voivat johtaa epävakauteen. Siten jalan asennolla on suuri merkitys koko ryhdille ja liikkumisen tasapainoisuudelle. Tukipohjallinen korjaa jalan asennon ja helpottaa koko kehon hallintaa.

42

Hyvä asento vakauttaa jalan!

Suomessa jalka-asiantuntijoiden koulutus vaihtelee. Monet fysioterapeutit ovat perehtyneet jalkojen ja ala-raajojen toiminnan tutkimiseen ja mahdollisten ongelmien ratkaisuun.

Jalka on…

Yksilöllinen: Jalkasi rakenne on yksilöllinen (koko, tilavuus ja muoto). Jalkaterien mallit luokitellaan tavallisesti normaaleihin, korkea- tai matalakaarisiin, mutta koon, tilavuuden ja muodon erilaisia yhdistelmiä löytyy lukemattomia. Jokaisesta jalasta jää täysin yksilöllinen jalanjälki.

Joten miksi me kaikki käytämme samoja massatuotettuja kenkiä?

Muuttuva: Jalkasi muuttuu elämäsi aikana. Kolmekymppisenä jalkasi eivät ole enää samat kuin kaksikymppisenä.

Jalkasi mukautuvat kehoosi luonnollisesti.

Herkkä: Jalkasi tukevat sinua joka päivä ja välittävät useita erilaisia tuntemuksia. Tällaisella herkkyydellä voi olla kehollesi hyödyllisiä tai haitallisia seurauksia.

Oletko koskaan kokenut jalkakramppeja tai vihlovia kipuja?

Elävä: Jalkasi käyttäytyy ainutlaatuisella tavalla. Se reagoi jatkuvasti rasitukseen ja liikkeen eri vaiheet vaihtelevat sisä- ja ulkokierron (pronaatio-supinaatio) välillä. Juostessa jalkaterän pituus voi lisääntyä jopa 1.5cm.

Oletko koskaan saanut hankauksesta rakkoja?

Monimutkainen: Monimutkaisuuden vuoksi emme vieläkään ymmärrä täysin jalkaterän toimintaa saati kykene mallintamaan jalan liikkeitä. Jalassa on 28 luuta, 16 niveltä, 107 nivelsidettä ja 27 lihasta. Lihasten kunnon heikentyessä jalkojen kaarilla on taipumus painua, muoto muuttuu ja iskunvaimennuskyky vähenee.

Onko jalkasi koskaan valittanut? Ei…. mutta sinä olet (auts, jokin nyrjähti!)

Perustasi: Jalkasi on kehon perusta. Koko painosi lepää muutaman neliösenttimetrin varassa. Jalkasi toimii vakauttajana, iskujen vaimentimena ja liikkeiden säätäjänä. Siksi jalalla on keskeinen osuus kehosi tasapainon ja hyvinvoinnin ylläpitäjänä.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että nivelten kipu voisi johtua jaloistasi?